Stappenplan begeleiding voor basis- en voortgezet onderwijs

Voor zowel de begeleiding van het basis- als het voortgezet onderwijs wordt er een overzichtelijk stappenplan gehanteerd.
Aan hand van deze stappenplannen worden de problemen van het kind inzichtelijk gemaakt en aangepakt.
Een overzicht van de inhoud van de verschillende stappenplannen kunnen via onderstaande knoppen bekeken worden.

 

remedial teaching nijmegen remedial teaching malden remedial teaching lisette malden

Begeleiding voor het basisonderwijs

1. Intakegesprek

Dit gesprek is bedoeld om de problematiek van het kind goed in kaart te brengen en om te bepalen of en hoe ik het kind kan helpen. In dit gesprek wordt dus bepaald wat er onderzocht moet worden. Tijdens dit gesprek vraag ik tevens toestemming om contact op te nemen met de school van het kind. Aan dit gesprek zijn geen kosten verbonden.

 

2. Onderzoek

Het onderzoek bestaat over het algemeen uit 2 of 3 behandelingen waarin een aantal toetsen wordt afgenomen. Het kan echter zo zijn dat er meer behandelingen nodig zijn. Wat er gedaan wordt in het onderzoek en hoeveel tijd hiervoor nodig is, wordt vooraf besproken. Vaak is dit al tijdens het intakegesprek. Alle informatie die is verkregen tijdens het intakegesprek en het onderzoek, worden verwerkt in een onderzoeksverslag. Tijdens de weken dat de toetsen worden afgenomen probeer ik (wanneer ouders toestemming hebben gegeven) ook een gesprek met de leerkracht van het kind te plannen zodat zo veel mogelijk relevante gegevens meegenomen kunnen worden in het onderzoek.

 

3. Opstellen van een handelingsplan

Aan de hand van het onderzoeksverslag kan zo nodig een handelingsplan opgesteld worden. Hierin wordt in grote lijnen uitgezet wat er in de komende 8 weken gaat gebeuren en wordt bepaald welke doelen er voor deze periode gesteld worden. Het is namelijk zo dat aan het einde van de behandelperiode bepaald moet worden of het kind vooruit is gegaan.

 

4. De tussenevaluatie

In dit gesprek krijg je het onderzoeksverslag mee naar huis en we bespreken het handelingsplan en jij geeft aan of jij door wil met de behandeling.

 

5. De begeleiding

Het handelingsplan wordt tot uitvoering gebracht. De praktijk gaat uit van één behandeling per week gedurende 8 weken. Er moet echter rekening gehouden worden met een langere periode aangezien er veel problematieken zijn die niet binnen 8 weken opgelost zullen zijn. De begeleiding zelf bestaat twee delen.
 
Het eerste deel is de 45 min kindgebonden begeleiding. Dit houdt in dat het kind 45 minuten bij mij 1 op 1 begeleiding krijgt. Hierbij probeer ik ook rekening te houden met de werkwijze van school zodat er continuïteit kan ontstaan tussen mij en school.
 
Het tweede deel van de behandeling bestaat uit het maken van huiswerk door het kind zelf. Dit houdt in dat het kind per week ongeveer 1 uur thuis bezig is met de opdrachten. Wat het kind moet doen wordt opgeschreven in de klapper die het kind van de praktijk mee krijgt. Deze moet dan ook elke les mee weer terug naar de praktijk genomen worden zodat de voortgang bekeken kan worden.

 

6. Toetsing en evaluatie

Ik neem een aantal toetsen af zodat de doelen die in het handelingsplan staan geëvalueerd kunnen worden. Dit wordt opgeschreven in een evaluatieverslag en in een evaluatiegesprek bespreken we de resultaten en de voortgang van de behandeling.

Begeleiding voor het voortgezet onderwijs

1. Intakegesprek

We voeren een gesprek waarin de onderdelen waaruit de begeleiding gaat bestaan bespreken. Daarnaast spreken we door wat we van elkaar mogen verwachten tijdens de begeleiding.

 

2. De begeleiding

Ik ga er vanuit dat de leerling zijn of haar eigen materiaal meeneemt van huis. Hij/zij bepaalt hiermee ook wat er in de lessen behandeld zal gaan worden. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan het samen maken van huiswerkopgaven, leren van toetsen en het maken van planningen. Wanneer tijdens de les blijkt dat de leerling baat heeft bij extra stof of oefening kunnen we kijken of dit toegevoegd kan worden aan de begeleiding. De begeleiding zal 60 minuten duren.
 
Gesprekken: Voor huiswerkbegeleiding voer ik geen vaste gesprekken met ouders. Ouders kunnen na elke les (kort) binnenlopen om te vragen hoe het gaat. Daarnaast kan je mij natuurlijk altijd bellen of mailen. Willen jullie als ouder wel graag een langer (evaluatie)gesprek voeren, kan dit op aanvraag, maar hier zullen wel gesprekskosten voor in rekening worden gebracht.
 
Contact met school: Als het gewenst is door ouders of door de begeleider, zal in overleg met elkaar contact opgenomen worden met de school van het kind. Hiervoor zullen wel extra kosten voor in rekening worden gebracht.

Meer informatie opvragen of aanmelden

Wil je meer informatie over de beschikbaarheid, het aanmelden of de werkwijze? Neem dan, natuurlijk geheel vrijblijvend, contact met mij op. Ook voor het aanmelden kun je gebruik maken van het formulier op de contactpagina of bellen met telefoonnummer: 06 - 25 222 395. Ik sta je graag te woord over de verschillende mogelijkheden!

 

Contact